Ik leerde Optiek Kruijen in het voorjaar via sociale media kennen en werd meteen getriggerd. Het is pas toen ik hen effectief een bezoekje bracht, dat het me opviel geen standaard aanbod aan brillenlabels te aanschouwen. Bij deze optiek, die trouwens al 35 jaar bestaat, vind je een doordachte selectie merken en monturen die niet zomaar iedere optiek in z’n gamma heeft. Er is letterlijk voor iedereen wat wils, maar de kans dat je iemand tegenkomt met hetzelfde exemplaar op je neus is dus beduidend kleiner.
5 VRAGEN AAN TEAM OPTIEK KRUIJEN
Isabelle, wat triggerde jou om opticien te worden en in de zaak van je vader te stappen?
Ik was al snel geïnteresseerd in fashion, lifestyle, interieur en design en heb pas laat ingezien dat ik via de zaak van mijn vader die interesses op een professionele manier kon inzetten. Natuurlijk moest ik eerst nog doorheen de studies en de stage. Ondertussen werken we al meer dan 6 jaar samen en dat gaat verrassend goed. We komen zowel op en naast het werk goed overeen en respecteren elkaars visie en standpunten. We willen vooruit, maar zonder te vergeten van waar we komen. Mijn vader en ik hebben nog veel plannen en ideeën om de zaak nog meer een eigen look en feel te geven. Hopelijk kunnen we die plannen binnenkort met jullie delen.
Ik vind het geweldig dat Optiek Kruijen zich onderscheid door een doordachte selectie brillen en labels voor te schotelen. Kozen jullie vroeger ook al bewust voor de “minder bekende” brillenlabels?
We zoeken steeds naar een mooi evenwicht! Inspiratie halen we online, in vakbladen en tijdschriften en op (inter)nationale beurzen… Daarnaast geloven we ook in een directe aanpak: zelf op zoek gaan naar nieuwigheden en niet enkel de trends volgen. Dat is geen eenvoudige keuze, maar we merken dat dit wel gesmaakt wordt door onze klanten.
De combinatie vader-dochter is trouwens ook bijzonder. Zie het als een mix van ervaring en (technische) kennis aangevuld met een sterke hedendaagse kijk op de brillenwereld. We willen vooral een persoonlijke collectie samenstellen. Een collectie die ons weerspiegelt en waarin wij voor de volle 100% geloven. Het is cliché: maar we vullen elkaar echt goed aan. Een collectie wordt pas aangekocht als we er beiden in geloven.
Vanwaar jullie interesse voor duurzame labels?
We worden vaak aangetrokken tot (kleinere) labels die hun producten op een correcte manier produceren en op de markt brengen. Met andere woorden: brillen met een proper verhaal van A tot Z. Het merk dat ons hier echt gevoelig voor maakte en aantoonde dat het kon is Dick Moby: hun motto “quality is key, sustainability is king”. Het is niet evident, maar we proberen bewust die keuze te maken. Ik merk steeds meer dat ik die lijn ook doortrek in mijn dagelijks leven: van kleding tot en met voeding.
Wat is de beste brillentip die jullie kunnen meegeven?
Ik herinner me een 20-jaar oude quote van Jack Nicholson: “With my sunglasses on, I’m Jack Nicholson. Without them, I’m fat and 60.” En dat is heel herkenbaar! Een goede (zonne)bril kan je vertrouwen een echte boost geven. Net zoals een mooie outfit of een nieuwe knipbeurt, nietwaar? Dat een bril zoiets kan teweegbrengen vind ik oprecht leuk. Mijn tip is dan ook om te blijven zoeken naar die ene bril die je dat speciale gevoel kan geven!
Wat is het leukste compliment dat jullie tot nu hebben ontvangen?
In Londen op een terrasje (11/06): En dame loopt voorbij, draait zich om en komt terug: “Ma´am, can I ask you: where did you bought those pink glasses? I´m already searching a year for pink glasses!.” Ik zeg haar: Do you know Diepenbeek? It has a world class opticien! Optiek Kruijen. Dus nu al complimenten van Auckland tot London! Voor zoiets doe je toch gewoon!
Mijn TWEE favoriete labels BIJ OPTIEK KRUIJEN
DICK MOBY —— We kunnen er niet omheen. Een van de hipste duurzame brillenlabels op de planeet is zonder twijfel Dick Moby. Het merk werd opgericht door Amsterdammers Tim Holland en Robbert Wefers Bettink. Met hun label willen ze enerzijds de negatieve impact van plasticvervuiling van stranden en oceanen in de kijker zetten en anderzijds het bewust maken van het grote publiek van de waarde van plastic als grondstof. Als het voor mensen duidelijk wordt dat plastic een waardevolle en steeds herbruikbare grondstof is, zullen we er ook veel bewuster mee omgaan. De brillen van Dick Moby zijn gemaakt van een innovatief soort eco-plastic en worden vervaardigd in Italië. Meer over dit merk lees je hier.
JPLUS —— Ter plaatse werd ik verliefd op een exemplaar van het Italiaanse Sartorialeyes van JPLUS. Een label dat ik dankzij Optiek Kruijen enkele maanden geleden leerde kennen. Het model waarvoor ik koos is geïnspireerd op James Dean, een Amerikaanse acteur die in de jaren vijftig razend populair werd. Mijn nieuwe zonnebril heeft een klassieke ronde vorm maar is in zijn geheel een nieuwe interpretatie van de bril die de acteur steeds droeg. Coolness alom. Hij kan trouwens zowel door mannen als vrouwen gedragen worden en is de ideale balans tussen klassiek en modern. Nog een leuk bijkomend weetje? JPLUS is best goed bezig op vlak van duurzaamheid. Een groot deel van hun collectie is namelijk gemaakt uit Mazzucchelli’s M49 Bioplastic. Die is 100% recycleerbaar, milieuvriendelijk en biologisch afbreekbaar. Bovendien worden alle brillen uit de collectie ontworpen en geproduceerd in hun thuisbasis, Italië.
Wat vind je van mijn fonkelnieuwe aanwinst?
Wat een mooie reportage, en ja de keuze en service worden er echt hoog aangeboden. Succes optiek Kruijen