Er staat een bizarre kerst voor de deur. Eentje die we mogelijks niet met al onze geliefden zullen vieren. Laten we er toch nog een festijn van maken, virtueel of in kleine kring. En liefst met hier en daar een verrassend cadeau (voor jezelf), nietwaar? Ik ben al een hele tijd niet overstag gegaan voor de adventskalenders van tegenwoordig. Tót ik die van Dr. Hauschka ontdekte – een van mijn favoriete natuurlijke huidverzorgingsmerken.
Alvorens ik je de wondermooie adventskalender en andere giftboxen van dit Duitse label introduceer, vertel ik je eerst wat over het merk in kwestie. En waarom hun producten al jaar en dag zijn vertegenwoordigd in mijn badkamer. De grondstenen zijn van groot belang om helemaal mee te zijn met hun verhaal. Ze maken op zo veel vlakken een verschil.
Waarom ik mijn hart verloor aan de huidverzorging van Dr. Hauschka
Het merk is ontstaan toen oprichter Rudolf Hauschka in 1935 een methode ontwikkelde om natuurlijke geneesmiddelen zonder alcohol te produceren. Hij had toen al de ambitie om een eigen cosmeticalijn te ontwikkelen en die droom is een hele tijd nadien uitgekomen. Zijn motivatie? “De huid is ons grootste orgaan en natuurzuivere verzorgingsproducten helpen de huid zichzelf te verzorgen en te herstellen”, aldus Rudolf.
Wat je op je gezicht smeert, wordt opgenomen door je lichaam en kan dus maar beter veilig zijn. Zo veilig dat je het bij wijze van spreken zou moeten kunnen eten.
De eerste skincare producten kwamen er in 1967 en in 1999 kwam er een complete make-uplijn op de markt, met natuurlijke ingrediënten die de huid ook verzorgen. Het allermooiste aan Dr. Hauschka vind ik het feit dat alle producten zonder synthetische toevoegingen zijn. Ook de geuren zijn samengesteld uit etherische oliën en dus niet op basis van chemische additieven. Heilzame planten vormen trouwens de basis van al hun producten. Hier een overzichtje van hun beloften en waarden:
Puur natuur: geen chemische producten op je huid
Verzorgingsconcept: innerlijke en uiterlijke schoonheid
Heilzame planten: wat je gezond maakt, maakt je ook mooi
Oorsprong: natuurlijke cosmetica zijn hot, bij ons al sinds 1967
Partnerschappen: goed voor de huid, goed voor de planeet
Ecologie: verantwoordelijkheid ligt in onze natuur
Onderzoek: cosmetica en natuur – een wetenschap op zich
Leuk weetje. Het merk draagt dan wel de naam van oprichter, het is Elisabeth Sigmund die evenveel credits mag opstrijken. Dr. Hauschka leerde haar kennen door de verkoop van medicijnen aan haar echtgenoot. Toen hij ontdekte dat Elisabeth haar eigen huidverzorgingsproducten maakte, ging de bal aan het rollen. Hun missie? Samen producten ontwikkelen die de werking van de huid ondersteunen. Sigmund vormde, met haar innovatieve mindset, een brug tussen de eeuwenoude kennis over heilzame planten en een moderne aanpak. Tot haar dood in 2014 is ze altijd nauw betrokken geweest bij het merk. Hartverwarmend!

Over de (h)eerlijke adventskalender
Ik gaf je het eerder in dit artikel al aan: het was lang geleden dat ik nog eens voor een adventskalender koos. Achter elk deurtje zitten verzorgende producten voor gezicht en lichaam met een totale waarde van meer dan € 100. Goed voor in totaal 24 self-care momenten. Over de inhoud kan ik je voorlopig nog niet veel verklappen, gezien ik mezelf wil laten verrassen. Op hun website vind je meer details.
Gezien de adventskalender omwille van het vroege succes al zo goed als uitverkocht is, laat ik je graag kennismaken met een aantal (kleinere) giftboxen die Dr. Hauschka speciaal voor de feestdagen heeft samengesteld. Kleine giftboxen? Dat betekent natuurlijk ook betaalbare cadeaus, wat extra mooi is meegenomen. De prijzen liggen tussen € 18,50 en € 34,50. Ideaal!