Mooie merken #10 — Tres Sis Zero & Hatsup

Mooie Merken - Tres Sis Zero

Sinds een klein jaar kies ik er met heel mijn hart voor om enkel nog ethisch verantwoorde, en liefst ook ecologisch geproduceerde, kledij te kopen. Is dat makkelijk? Niet altijd. Maar wanneer ik terugdenk aan de documentaires over de alles verwoestende textielindustrie en de onderzoeken die ik heb gelezen, dan smelten alle twijfels als sneeuw voor de zon. Vandaag is het tijd om samen op ontdekkingstocht te gaan. Dit keer belicht ik alweer twee mooie merken met elk hun unieke missie. Ontdekken maar!

TRES SIS ZERO (BE)

Waarom nieuwe materialen kopen of nieuwe producten produceren als grote bedrijven hun benodigdheden tóch overschatten? Dat is de drijfveer achter het Belgische accessoirelabel met Spaanse roots: Tres Sis Zero. Zoals je wellicht weet zijn er in de textielindustrie meestal minimale orders vereist en dat resulteert in een grote overschot. Tres Sis Zero speelt hier handig op in. Het team houdt van het idee om dit afgedankte materiaal – ook wel deadstock material genoemd – het startpunt te maken van hun collectie. Zo voorkomen ze dat al dit mooie materiaal op een stort terechtkomt. Circulair denken zou nog méér gestimuleerd mogen worden.

Achter dit label zit een klein team van gepassioneerde mensen met jarenlange ervaring in de mode-industrie die maar al te graag afstappen van de conventionele systemen. Ze gaan voortdurend bewust op zoek naar duurzame alternatieven. Het team kiest ervoor om de nieuwste trends niet te volgen, gezien ze er allemaal van houden om bestaande zaken te koesteren. Want waarom moeten we elke zes maanden een andere stijl of kleur consumeren? Neen, daar doen we mooi niet aan mee.

Hun handtassen zijn tijdloos, praktisch en steeds in beperkte oplage verkrijgbaar. Omdat Tres Sis Zero alleen kleine hoeveelheden leer vindt, en vanwege de moeilijkheid om leer, voering en ritsen te combineren, is werkelijk élk ontwerp een unieke uitvoering. Zelf werd ik onlangs verliefd op hun Anny bag: een tas die je zowel rond je heupen als rond je schouder kan dragen. Het is een kleine tas, maar het ideale formaat om al mijn dagelijkse essentials in kwijt te geraken: mijn gsm, mijn portemonnee, de sleutels van mijn wagen én een lipstick. Wat vind je van mijn keuze? Laat het zeker weten in de comments onderaan!

HATSUP (NL)

Beanies, ik heb er een zwak voor. En zeker als je weet dat je bij een aankoop bijdraagt tot een mooi verhaal. Hatsup is een label naar mijn hart – en aan het einde van dit artikel waarschijnlijk ook naar dat van jou. Het is geen milieuvriendelijk, maar een ethisch verantwoord merk, zoals we dat noemen. Een merk met een erg knappe missie, want bij de aankoop van één beanie zorg je er namelijk voor dat één persoon in een crisisgebied toegang krijgt tot psychologische hulp. Het verhaal van dit Amsterdamse label begon als volgt:

Tijdens een vakantie op Sicilië ontmoetten de oprichters van Hatsup een vluchteling. Ze gaven hem wat geld om een paar dagen eten te kunnen kopen. Een oplossing op korte termijn… En daar voelden ze zich niet goed bij. Want net als miljoenen anderen die in het midden van oorlog en hongersnood leven, heeft deze man meer nodig dan alleen voedsel. Ondanks het feit dat meer dan de helft van de mensen die in oorlogsgebieden wonen en bijna dagelijks wordt blootgesteld aan meerdere traumatische gebeurtenissen, heeft slechts één op vier toegang tot psychologische hulp. Daar moest dringend verandering in komen, vond het Hatsup-team.

De mutsen die het team via hun webshop verkoopt staan symbool foor fysieke maar ook mentale bescherming. De Hatsup beanies vervullen eigenlijk twee functies: jouw hoofd heeft het lekker warm tijdens de herfst- en wintermaanden en jij zorgt ervoor dat één persoon in een crisisgebied wordt voorzien van psychologische hulp. De mutsen zelf worden op een ethisch verantwoorde manier geproduceerd, met respect voor mens, dier en planeet. En ze zien er ook nog eens geweldig hip uit. Eén muts, twee glimlachen.

1 Comment

  1. Pingback: Eerlijk en stijlvol shoppen bij thegreenlabels.com - Eline Rey

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *